Wstęp
Starożytni Grecy
stworzyli cywilizację, która jest jedną z największych osiągnięć człowieka. Grecja
to tereny leżące na południowej części Półwyspu Bałkańskiego, wyspy na Morzu
Egejskim oraz na Zachodnim wybrzeżu Azji Mniejszej. Grecy oprócz uprawą roli
zajmowali się handlem, rzemiosłem oraz rybołówstwem.
Starożytni
Grecy przede wszystkim zajmowali się uprawą roli. Bogatsi mieszkańcy polis
posiadali wiejskie posiadłości, będące źródłem ich dochodów. Niestety tylko
jedna czwarta ukształtowania terenu Grecji nadaje się pod uprawę, dlatego też
grecy musieli sprowadzać zboże ze swoich koloni. Typowe gospodarstwo
charakteryzowało się mała wielkością i mogło wyżywić tylko jedną rodzinę.
Rolnicy najczęściej zajmowali się uprawą rożnego rodzaju zbóż, a oprócz tego
hodowali drzewa owocowe, oliwne oraz winną latorośl. Oliwki przetwarzana na oliwę,
która była ważnym produktem na eksport. Używana jest w kuchni, do oświetlania
pomieszczeni oraz jako środek kosmetyczny. Natomiast z winogron produkowano
wino, które stanowiło zmieszane z wodą podstawowy napój greków. Hodowla
zwierząt odgrywała istotną rolę z życiu starożytnych greków, w szczególności w
gospodarstwach ludzi zamożnych. Dla nich stado bydła stanowiły jedną z
podstawowych form bogactwa. Hodowano bydło, owce, kozy, drób, świnie, które
stanowiły źródło skór, mięsa i mleka. Natomiast woły były wykorzystywane, jako
siła pociągowa. Z mleka wyrabiano różne rodzajów serów. Co jadali? Helleni jedli mięso, głownie dziczyznę tylko w
specjalnych okolicznościach takich jak uroczystości ku czci bogów i składanie
ofiar w świątyni. Jadano perliczki i popielice opiekane w sosie z octu i miodu,
wołową pieczeń z dodatkiem bobu lub grochu. Grecy spożywali bardzo dużo owoców
i jarzyny. Jedzono bób, soczewice, groch, sałatę, czosnek, cykorię, kapustę,
rzepę. Morze dostarczało świeżych ryb, mięczaków i skorupiaków. Z ryb jedli
flądry, dorady, solony lub marynowany tuńczyk. Większość mieszkańców Grecji
jadała tylko chleb i kaszę jęczmienną z garściom oliwek. Homer nazwał Greków
„zjadaczami mąki’. Podstawowym pożywieniem ateńczyków były placki z pszennej
mąki – artos. Zazwyczaj na śniadanie
spożywali artos moczone w winie i do tego owce – figi lub daktyle. W okresie
lata spożywano wiele owoców, na zimę natomiast przygotowywano zapas suszonych
fig i rodzynków.
Wychowanie
i edukacja dzieci
Dla
Greków najważniejsze było wychowania. Do siódmego roku życia dzieci
pozostawiały pod opieką matki, a w zamożnych rodzinach były to niańki. Dziecko
przebywało głównie z dorosłymi. Często bogate dzieci były rozpieczone. Śpiewano
im kołysanki, opowiadano mitologię. W wieku siedmiu lat rodzice posyłali
chłopców do szkoły, a dziewczynki zazwyczaj wychowały się nadal pod okiem
matki. Nauka w szkole była płatna i przeznaczona tylko dla chłopców. Z czasem
jednak w niektórych miastach szkoły państwowe przyjmowały dziewczynki.
Uczniowie posiadali woskowe tabliczki i rylec. Mali grecy nie mieli w ogóle
wakacji, ale posiadali święta państwowe i religijne, które były dniami wolnymi
od nauki. Gdy opanował materiał, umiał płynnie czytać i pisać trafiał do
„szkoły średniej”. Chłopcy uczyli się na pamięć fragmenty utworów poetyckich,
gry na lirze i flecie. Po szkole dzieci miały czas wolny, który spędzali na
zabawę grali w piłkę, puszczali latawce, huśtali się na huśtawkach. Również
bawili się ze zwierzętami najczęściej z psami i kotami i zwierzętami hodowlanymi
np. kogutami, królikami i łasicami. Edukacja trwała zazwyczaj 10 lat, a w wieku
18 lat młodzieniec rozpoczynał szkolenie wojskowe i zaczynał uczestniczyć w
sprawach dorosłych Z najsurowszym wychowaniem spotykamy się w starożytnej
Sparcie tak zwane wychowanie spartańskie. Spartanin mieszkał do 30. Roku życia
mieszkali w koszarach. Wystawiali byli na różne próby wytrzymałości jak np.
biczowanie i zawady sprawnościowe. Krypteje to rodzaj szkoły przetrwania dla
wybranego młodzieńców w ich trakcie mogli nawet dokonywać zabójstwo helotów.
Ich życie było jak jeden obóz przetrwania.
Sympozjony
Uczty,
czyli sympozjony były ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu i
najważniejsza formą życia towarzyskiego i rozrywki poza sportem i polowaniem.
Słowo sympozjony dosłownie znaczy „wspólne picie”. Pierwszą cześć uczty
przeznaczona była na biesiadę po posiłku rozpoczynała się druga część –
sympozjony. Był to zwykle najobfitszy gorący posiłek w dniu. Na nich słuchano
opowieści wędrownych śpiewaków (aojdów) o losach bogów i bohaterów Iliady i
Odysei. Mężczyzna zapraszał do swego domu przyjaciół na wspólny posiłek. Goście
układali się na wygodnych sofach i prowadzili rozmowy głównie o polityce i o
sztuce, pili wino, słuchano poezji. Goście popisywali się gra na lirze,
opowiadali dowcipy. Czas umilały tancerki i flecistki, greckie kobiety nie
mogły uczestniczyć w biesiadach, tylko niewolnice. Pito bardzo dużo, często na
komendę gospodarza, a nawet pod przymusem. Bawili się także grami towarzyskimi
takie jak kottobas (polegał on na umiejętnym pryśnięciu ostatnimi kroplami wina
pozostałymi na dnie czary w wybrany cel.
Teatr
Szczególną
formą rozrywki był teatr, który miał charakter sakralny. Powstał z obrzędu ku
czci boga wina i wesołości Dionizosa. Chodzili
do niego zarówno bogaci jak i biedni. W Atenach obrzędy te przekształcili się w
coroczną oficjalną ceremonie, czyli Dionizje miejskie. Pierwsze teatry budowano
na planie koła usytuowane na zboczach wzgórza. Na wzgórzach umieszczano
drewnianą o potem kamienną widownie, w kształcie schodów. Na środku znajdowała
się z scena (orchestra) z okrągłym ołtarzem, gdzie występował chór. Na
przeciwległym krańcu orchestry znajdowała się garderoba dla aktorów. Skene była
to scena właściwa, miejsce występu aktorów. W VI w. p.n.e. Tespis stworzył
pierwszą tragedię ( słowo to oznacza „śpiew kozła, „ ulubione zwierzę
Dionizosa). Najwybitniejszymi pisarze tragedii to Sofokles, Ajscheklos i
Eurypides. Tragedie zaczerpnięte z mitów, poruszały podstawowe problemy moralne.
Małe Dionizje dały początek komedii. Komedia tłumaczy widzowi zasadnicze
problemy świata, nie straszy a bawi. Z komediopisarzy największe uznaniem
cieszył się Arystofanes.
Aktorzy występowali w ozdobnych kostiumach i perukach, zakładali buty na
koturnach i nosili maski odzwierciedlające ich nastrój i płeć. Na samym
początku występował tylko jeden aktor z czasem doszli jeszcze dwóch aktorów.
Sport
i igrzyska olimpijskie
Sport
był jedną z form spędzania wolnego czasu przez mężczyzn. Dla Grecka sport był
bardzo ważny. To w Grecji pojawiły się pierwsze zawody sportowe, czyli agony. Do tego celu udawał się on do gimnazjonu i
palestry. Palestry były to miejsca, w których uprawiano zapasy. Z czasem
palestry przekształciły się w gimnazjony. W skład wchodziły sale do ćwiczeń,
boiska do gry w piłkę, sale do ćwiczeń bokserskich, bieżnia i oczywiście łaźnie
do zimnych i gorących kąpieli. Uczestniczy byli poddawani publicznego
sprawdzenia fizycznych umiejętności w ramach rywalizacji. Ćwiczenia uprawiano
nogo, przedtem jednak nacierano ciało oliwą, a po zakończeniu ćwiczeń
oczyszczano ciało metalową skrobaczką - strgillą. Najstarszymi zawodami były
igrzyska olimpijskie, które po raz pierwszy odbyły się w 776r. p.n.e., ku czci
boga Zeusa w Olimpii. Igrzyska trwały 5 dni. Na czas zawodów w Helladzie
zaprzestawano wojen, by wszyscy mogli w uczestniczyć w olimpiadzie. Ogłaszano
„pokój boży” – ekecheiria, trwał dwa miesiące. U zawadach mogli brać tylko i
wyłącznie mężczyźni, pełnoprawni obywatele Grecji. Niestety nie jest to w pełni
zgodne z prawdą. Kobiety faktycznie nie miały wstępu na męskie zawady, ale
organizowały własne igrzyska. Najbardziej znane rozgrywano podczas święta
bogini Hery. Z udziału w igrzyskach wykluczano zabójców, świętokradców i tych,
którzy naruszyli „pokój boży”. Przed zawodami odbywały się zgrupowania
treningowe, stosowano diety sportowe. Igrzyska
trwały od jednego do pięciu dni, zwykle w lipcu i sierpniu. Konkurencji było
wiele: bieg na dystansie jednego lub kilku stadionów, skok w dal, bieg w
uzbrojeniu, pięściarstwo, rzut oszczepem i dyskiem, zapasy, boks i pięciobój.
Najpopularniejszą dyscypliną były wyścigi zaprzęgów konnych. Przed zawodami
uczestnicy musieli założyć przysięgę w świątyni przed posągiem Zeusa i składali
w ofierze dzika. Nagroda dla zwycięscy w poszczególnych konkurencjach był
wieniec laurowy. Honorowali tylko pierwsze miejsca. Zwycięstwo zapewniało sławę
jemu i rodzinnemu miasta. W rodowych miastach wystawiano im posągi, poeci pisali
na ich cześć wiersze. Gdy zwycięzca wracał do miasta, mieszkańcy robili wyrwę w
murze miejskim, przez którą wkraczał olimpijczyk. Grecy wierzyli, że miasto
mając takiego obrońcę nie musi się niczego obawiać.
Religia
Grecy
wierzyli w wielu bogów, czyli była to religia politeistyczna. Przypisywali
cechy charakteru ludzi bogom, czyli antropomorfizm bogów. Każdy z bogów był
przypisany do innej dziedziny życia lub opiekunem istot i rzeczy. Mitologia to
zbiór mitów i podań o bogach, herosach i bohaterach. Uzasadniała powstanie
bogów, świata, stworzenie człowieka i opowiadała o dziejach rodów. Greckie
słowo „mythos” znaczyło pierwotnie „to, co jest powiadane, opowiadane”. Grecy składali bogom ofiary, modlili się i
budowali świątynie. Uczestniczyli w uroczystościach religijnych organizowanych
przez polis. Nieodłącznym elementem święta były taniec zbiorowy i pieśni
chóralne. Rodzina codziennie modliła się na ołtarzu stojących na dziedzińcu
domu. Ofiary składano z mięsa, wina, płodów rolnych, owoce, oliwę oraz miodu.
Ulegały one spalaniu na ołtarzu. Pospolite były ofiary z wina mieszane z wodą i
mleka z miodem. Najważniejszym bogiem był gromowładny Zeus, za swą siedzibę
przybrał górę Olimp. Z nim na górze mieszkało jeszcze jedenastu głównych
bogów. Grecy wierzyli w życie
pozagrobowe. Do krainy boga śmierci Hadesu można było przepłynąć rzekę Styk.
Charon przewoził łódką zmarłych, a zapłatą miał być pieniążek chowany w ustach
zmarłego. Istnieje psyche (dusza) bytująca w świecie zmarłych. Bogowie różnili
się od ludzi nieśmiertelnością i wieczną młodością. Wierzyli, że bogowie mogą interweniować w
sprawach ludzi i przypisuje się im nie tylko odpowiedzialność na bieg wydarzeń,
ale za uczucia i myśli. Świątynie były budowane, jako mieszkania bóstwa.
Wewnątrz ustawiano zazwyczaj posąg przedstawiający ludzką postać boga. Grecy
czcili tych samych bogów, jednak w specjalny sposób wyróżniali opiekunów swojej
polis. Wierzyli, że ludzie mogli poznać swą przyszłość i dzięki wyroczni.
Najsłynniejsza wieszczką była Pytia w mieście Delfach.
Ubiór
i ozdoby
Ubrania
w starożytnej Grecji były bardzo proste. Mężczyźni i kobiety nosili kawałki
tkaniny upięte w wokół ciała w formie tuniki lub płaszcza. Chiton był to
podstawowym ubiorem kobiet. Himation nosili mężczyźni, był odpowiednikiem
chitonu. Młodzi mężczyźni nosili tuniki do kolan, a starsi i bogaci do kostek.
Ubodzy ludzi nosili prostą spódniczkę lub przepaskę na biodrach. Na szczególne
okazje zakładali skórzane sandały, lecz, na co dzień chodzili boso. W słoneczne
dni zakładali na głowę kapelusz z rondlem. Ludzie zamożni nosili biżuterię za
złota, srebra i kości słoniowej wysadzane kamieniami szlachetnymi. Mniej
zamożni musieli się zadowolić wyrobami z brązu, ołowiu, żelaza, kości i szkła.
Grecy
budowali domy z suszonej cegły i drzewa. Większość ludzi mieszkała w chatach,
pokrytych strzechą. Ubodzy grecy mieszkali w skromnych lepiankach, natomiast
zamożni mogli pozwolić na wybudowanie luksusowych wilii. Zbudowane były na
kwadratowym planie z wewnętrznym centralnie dziedzicem. Sale, na których odbywały
się sympozjony wychodziła na północ, gdyż było tam najchłodniej ze wszystkich
pomieszczeń. Centralny dziedziniec prowadził do różnych pomieszczeń na
parterze. Tam mieściła się rodzinna jadalnia – oikos. Na piętrze mieściły się
sypialnie dla kobiet i dla mężczyzn (gineceum) i pokoje dla służby. Mężczyźni i
kobiety prowadzili inny tryb życia i dla tego zajmowali oddzielne
pomieszczenia. Podłogo była wykładana kolorową mozaiką lub kamiennymi płytami. W
miastach ulice były wąskie i kręte. Domy składały się zazwyczaj z 2-3
pomieszczeń, a podłogo była to gliniana polepa. Niekiedy domy mieszkalne były
tak małe, że drzwi wejściowe otwierały się an zewnątrz. W małych
miejscowościach budowane były na planie szachownicy. Jeśli właściciel
wynajętego domu nie otrzymywał w porę czynszu miał prawo zdjąć dach albo drzwi.
Gliniane domy nie stanowiły żadnej ochrony przed złodziejami, ponieważ były
mało wytrzymałe i bez wielkiego problemu można było zrobić w murze dziurę. Dla
greków głównym celem zakładania miast było zapewnienie mieszkańcom godnego
życia. Grecy nie przepadali za ekstrawagancją i nadmiernym przepychem. Grecy dzięki pieniądzom i umiejętnościami,
stawiali wspaniałe budowle publiczne. Świątynie, charakteryzujące się form
architektonicznych i malarskich zachwycają swoim kunsztem do dziś. Sercem polis
był rynek, czyli agora. To tutaj koncentrowało się życie społeczne i
gospodarcze miasta. Na agorze odbywały się spotkania towarzyskie, ludzie
szukali pracy odbywała się wymiana handlowa, również zbierało się Zgromadzenia
Ludowe. Bardzo cenili higienę i budowano łaźnie publiczne – tremy. Styl
budowanie i styl życia powinny być zgodny z zasadami proporcji. Wszystkie
elementy – drzwi, dachy, okna, dekoracje – mają tworzyć wyważoną całość.
Rodzina
Kobieta
w Grecji było pozbawiona praw, ich pozycja było upośledzona. Grecja to państwo rządzone przez mężczyzn,
natomiast kobiety są wykluczone z życia publicznego. Najważniejszą w rodzinie
osobą był mąż. Kobieta z rodu zamożnego
nie mogła wychodzić sama na miasto, tylko z kilkoma niewolnikami. Przeważnie to
mężczyźni robili zakupy. Jej zadaniem było pilnowanie służby kobiecej,
wychowywanie dzieci póki są małe. Od kobiety oczekiwano, aby była schludna,
przędła wełnę i troszczyła się o dom. Małżeństwo w szczególności w zamożnych
rodzinach było skutkiem porozumień rodziców. Przyszli małżonkowie nie mogli się
widywać, a nawet poznać. Kobiety do
ślubu znajdowały się pod władzą ojca, a potem swojego męża. W wieku 15 – 18 lat
kobiety zastawały już żonami, a mężczyźni zakładali rodziny około trzydziestego
roku życia. Gdy rodziła się dziewczynka ozdabiano drzwi wełnianymi wstążkami, a
jak chłopiec oliwnymi gałązkami. Po narodzinach odbywała się uczta, na której ojciec
przyjmował dziecko do rodziny. Zdarzało się też ich niemowlaki porzucano,
głównie były to dziewczynki. Dzieci zwykle przeżywały i później były sprzedawane,
jako niewolnicy. Kobiety nie były pozbawiane dostępu do kultury wręcz
przeciwnie, uczestniczyli w uroczystościach śpiewając w chórze, grały na
instrumentach, uczyły się tańczyć, trochę literatury.
Źródła:
· Ryszard Kulesza – „Historia, Podręcznik dla
gimnazjum, Dzieje najdawniejsze i dawne do schyłku XIV wieku, Starożytność” –
wydawnictwo JUKA, wydanie I, Warszawa 1999-08-03.
· Larousse Gallimard – „Encyklopedia, Odkrycia
młodych”: numer 16 „Pierwsi Grecy” numer 17 „Miasta Greckie” i numer 18 „Grecja
od Peryklesa do Aleksandra”, wydawnictwo BGW.
· Małgorzata Pieńkowska – Koźmińska – „Historia.
Gimnazjum – „Dawno temu, wczoraj, dziś – klasa 1, wydawnictwo STENTOR, Warszawa
2009.
· Kazimierz Przybysz, Wojciech J. Jakubowski, Mariusz
Włodarczyk – „Starożytność i średniowiecze” – podręcznik. Klasa I, wydawnictwo
Oficyna Edukacyjna, Warszawa 2000.
· Fiona Macdonald – „Budownictwo od szałasów do
wieżowców” – ARKADY – Warszawa 1998.
· Benedetto Bravo, Ewa Wipszycka – „Historia
starożytnych Greków, tom I do końca wojen perskich” – Państwowe Wydawnictwo
Naukowe, Warszawa 1988.
· Piotr Pieśniarczyk – „Historia w pigułce”, Dziennik
Wschodni, wydawnictwo benkowski – Białystok 2006.
· „Encyklopedia Historia” – wydawnictwo Zielona Sowa –
Kraków 2008.
· Lech Bielski, Mariusz Dąbrowski – „Słownik Historia”
– wydawnictwo Park Sp. Z o.o., Bielsko – Biała 2009 – wydanie II.
· Margaret Oliphant – „Antyczny świat – wielkie
cywilizacje przeszłości”, wydawnictwo MUZA S.A., wydanie I, Warszawa 1993.
Dziękuję za pomoc! Te informacje były naprawdę przydatne :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
potwierdzam
OdpowiedzUsuńprzydatne
Super! Dzięki za pomoc ;)
OdpowiedzUsuń