-blask i migotliwość, głębia i czystość
koloru, jest hołdem złożonym Bogu przez to, co w pojęciach prymitywnych jest
najpiękniejsze na ziem, ale także, jako znak obecności, odblask najwyższego,
niewidzialnego światła.
-kosztowność, blask i wielobarwność są czynnikami,
które przenoszą duszę ze sfery materialnej do niematerialnej.
-kolor i blask – istnieją koło siebie
nierozerwalnie
-W
średniowieczu można zauważyć bardzo duże powiązanie barw z czterema żywiołami.
-Tęcza
– tylko dwie barwy – czerwona i niebieska, względnie czerwona i zielona.
Czerwona uznawana za kolor ognia, niebieska
wody. Jest to interpretacja Sądu Ostatecznego (błękit – koniec świata
przez potop, czerwony – niszcząca siła ognia piekielnego). Jest symbolem,
znakiem Bożego Sądu.
-symbolika barw często odwracalna, może
oznaczać dwie różne rzeczy. Średniowieczni artyści nie trzymali się ściśle systemu znaczeń symbolicznych.
Złoto
– bardzo duże użycie, (mozaiki)
Biel
– barwa czystości i niewinności, symbol odnowy życia duchowego, ale także jest
związana z zimą. Biel jest barwą apostołów i
starców Apokalipsy, niekiedy stosowana w szatach Chrystusa. Trzeba
podkreślić, że w malarstwie ściennych i ołtarzowym nie spotykamy białych
aniołów. Biel zależnie od rodzaju techniki nie pojawia się, jako czysta
naturalna.
Czerwień
– barwa władzy i świętobliwości, cesarstwa i najwyższego kapłaństwa.
Utożsamiana z pojęciem sił życiowych: ognia, krwi i wojny, namiętności i
płodności.
Cynober – wczesnochrześcijaństwo, Bizancjum.
Purpura – była barwnikiem
otrzymywanym ze ślimaka z rodzaju rozkolców. Dla uzyskania trwałej farby
strącano sok ślimak ałunem, a dla uzyskania żywych barw dodawali kredę, glinkę
lub bolus. Była to farba bardzo droga.
Purpura kardynalska – żywa płomienna czerwień.
Łączyła się z pojęciem: eros, caritas. Już w antyku jest barwa wahała się od
żywej czerwieni do ciemnego fioletu/
Błękit
– barwniki zrobione z turkusu, szafiru oraz hiacyntu. Symbol nieba, przestrzeni
powietrznej, Mądrości Bożej, morza. Symbol pierwiastka duchowego. Barwa osiąga
apogeum w gotyku.
Błękit zamorki – kolor szlachetny,
najdoskonalszy, świetlisty.
Błękit górski – (błękit niemiecki,
azuryt, citramarin) – azuryt jest pigmentem gruboziarnistym, przy drobniejszym
ziarnie jaśnieje. Azuryt otrzymywano sztucznie z miedzi przez działanie octu w
obecności dwutlenku węgla i tlenu . Ten azuryt był mniej trwały od naturalnego
i miał skłonności do przybierania koloru zielonego. Jako tańszy był często używany w wiekach
średnich i później. Azuryt sztuczny i naturalny był często używanym pigmentem
błękitnym od XV do XVIIw..
Zieleń
–barwa wegetacji ziemskiej, roślinności, krajobrazu. Symbol Raju, nadziei na
wiekuiste szczęcie. Roślinna zieleń – odnowa życia, która trwa wiecznie, w
kółko.
Szmaragd i jaspis – symbol nadziei.
Późne średniowiecze –
zieleń – symbol nadziei na miłość i szczęście, związane z wiosną, ogrodami
miłości.
Żółty
– podobny do złota. Miał wartość pozytywną – barwy pełne i czyste.
-Od XII w. – kolor zdrady i fałszu, jeden z
symboli Judasza, ale także markietanek i nierządnic oraz Żydów. Barwa wrogości, złych zamiarów i bezwstydu.
Żółcień neapolitańska – (antymonian
ołowiu), używana w malarstwie w XV w.. Występuje w odcieniach jasnych i
ciemnych. Jest to farba trwała i dobrze kryjąca. Można ją stosować do
wszystkich technik, a przede wszystkim w technice olejnej. Z powodu wysokiej
ceny była często fałszowana.
Czerń
i barwy półchromatyczne
- czerń
– negatywna, przeciwstawieństwo światła, barwa niewiary, grzechu, diabła,
czeluści piekielnych.
Sutanna
– ma sens odwracalny – pokora i
wyrzeczenia, obumarcie światła i ciała.
Barwy
brunatne – w późnym średniowieczu skojarzenia ujemne.
Szary zostaje odrzucony.
-silne kontrasty, jako element dekoracyjny
44 yrs old Data Coordiator Kalle Bottinelli, hailing from Maple Ridge enjoys watching movies like Stargate and Letterboxing. Took a trip to Historic Centre of Sighisoara and drives a Jaguar E2A. sprawdz tych gosci
OdpowiedzUsuń