TERMY
– czyli łaźnie publiczne swoja budowlą różniły się nieco od greckich, choć
wyraźnie były na nich wzorowane. Były to zespoły budowli i ogrodów. Urządzono
je z wielkim przepychem, bardzo komfortowo. W termach mogli bywać wszyscy
obywatele, a niektórzy za zgoda cesarza nawet bezpłatnie.
- można było skorzystać z kąpieli
parowej (sauny) jak i kąpieli wodnej
zimnej i gorącej oraz uprawiać gimnastykę, korzystać z biblioteki, z pokoi
muzycznych, sal do gier w kości, dokonywać różnych zakupów, spotykać się z
przyjaciółmi, a nawet w bogato ozdobionych rzeźbami ogrodach obejrzeć
przedstawienie teatralne, dyskutować, czytać albo wypoczywać.
Półkoliste sklepienie zw. kolebkowym term
wsparte na dwóch rzędach kolumn, bogato zdobione. Ściany wykładane były
marmurem, zdobione malowidłami, posadzki wykładane były mozaikami.
System kanalizacyjny rozbudowywany był by zaopatrzyć miasta
w czystą wodę - budowane były tzw. AKWEDUKTY
– inaczej wodociągi lub „prowadnice wody”.
Sieć akweduktów w
Rzymie liczyła 420 km. Dostarczały milion m3 wody źródlanej na dobę.
- były to długie i wysokie arkadowe
konstrukcje budowane nad dolinami i rzekami na których położone były rury lub
kamienne koryta, którymi płynęła woda
z wyżej położonych źródeł, dołem zaś odbywał się ruch pieszy i kołowy. Akwedukty dostarczały wodę do fontann, łaźni i domów zamożnych. Składały się najczęściej z dwóch kondygnacji arkad – rzędów półkoliście zamkniętych od góry otworów. Łuk półkolisty, utworzony promieniście ułożonych cegiełek wytrzymuje bardzo duże ciężary. Budowla ze względu na zastosowaną technikę daje wrażenie pięknej, lekkiej i wytrzymałej.
z wyżej położonych źródeł, dołem zaś odbywał się ruch pieszy i kołowy. Akwedukty dostarczały wodę do fontann, łaźni i domów zamożnych. Składały się najczęściej z dwóch kondygnacji arkad – rzędów półkoliście zamkniętych od góry otworów. Łuk półkolisty, utworzony promieniście ułożonych cegiełek wytrzymuje bardzo duże ciężary. Budowla ze względu na zastosowaną technikę daje wrażenie pięknej, lekkiej i wytrzymałej.
MOSTY
-
Konstruowano z drewna na palach; później kamienne
filary łączono z drewnianym pomostem. Powstawały także kamienne mosty łukowe
według wspólnego wzorca. Składały się one z jednego lub wielu półkolistych
łuków. Rzymskie mosty budowano znacznie solidniej
Nawierzchnia mostu była na ogół wykonana z bloków kamiennych. Szerokość jej
wahała się od 3-19 m. Całość dla podniesienia bezpieczeństwa była wykończona
poboczną balustradę. Już wówczas wyznaczano fragmenty dla ruchu kołowego (iter)
i dla ruchu pieszych( decursoria
). Największy most był zbudowany na Dunaju most Trajana: szerokość 13-19 m i
długość 1100 m. Dla Rzymian sprawna komunikacja była koniecznością ze względów
pokonywania dużych odległości.
ŁUKI TRIUMFALNE –
pomniki wznoszone ku czci zwycięskich wodzów, wracających z udanego podboju. Były ogromnymi, wolnostojącymi bramami z
płaskorzeźbami przedstawiającymi bohaterskie czyny władców. Łuk triumfalny był
bramą ze zdobioną płaskorzeźbami i kolumnami fasadą, z attyką, na której
widniały inskrypcje na cześć bohatera. Posiadały konstrukcje jedno-, dwu- lub trójprzęsłowe,
podtrzymywane filarami, w kształcie kolumny. Przejście pod łukiem było punktem
kumulacyjnym pochodu triumfalnego. Na szczytach łuków triumfalnych był
przedstawiony zwycięzca na kwadrydze
(dwukołowy pojazd zaprzężony w cztery konie). Do naszych czasów zachowało się
sporo tych budowli, w samym Rzymie możemy podziwiać łuki Oktawiana Augusta,
Tytusa, Konstantyna Wielkiego.
KOLUMNY
W architekturze rzymskiej stosowano
cztery zasadnicze porządki zapożyczone ze wzorów etruskich i greckich: toskański (etruski), dorycki, joński i
koryncki. Porządek koryncki stał się
charakterystyczny dla starożytnego Rzymu i stosowany powszechnie zarówno w
świątyniach jak i budowlach świeckich. Sami wykształcili porządek kompozytowy.
Łączył elementy porządku jońskiego i korynckiego. Podstawowe cechy
wyróżniające go, to:
- ustawienie kolumny na piedestale
- ukształtowanie głowicy: górna jej część uformowana jest z ustawionych na przekątnych wolut zaczerpniętych z porządku jońskiego, poniżej koszyk z liści akantu.
Całość potraktowana jest
rzeźbiarsko.
Rzeźby architektoniczne – to płaskorzeźby podporządkowane
architekturze. Wykonywano je z precyzją
i mistrzostwem, była realistyczna i psychologiczna. Wiernie oddawała rzeczywistość. Z okresu cesarstwa pochodzą dzieła rzeźbiarskie: reliefy na kolumnach i łukach triumfalnych. Najczęściej przedstawiają one sceny ze zwycięskich podbojów dokonywanych przez rzymskich wodzów.
i mistrzostwem, była realistyczna i psychologiczna. Wiernie oddawała rzeczywistość. Z okresu cesarstwa pochodzą dzieła rzeźbiarskie: reliefy na kolumnach i łukach triumfalnych. Najczęściej przedstawiają one sceny ze zwycięskich podbojów dokonywanych przez rzymskich wodzów.
Kolumna Trajana
(113r.) jest najlepiej zachowanym i najciekawszym elementem antycznego zespołu
architektonicznego Forum Trajana – doskonałego dzieła
wielkiego architekta starożytności Apollodorosa z Damaszku.
Wysoka na ok. 40 m. Kamienna konstrukcja
oplata w jej głównej owalnej części 200–u
metrowa marmurowa wstęga pokryta wspaniałymi płaskorzeźbami. Składa się ona
ze 155 scen ułożonych w porządku chronologicznym (wedle wydarzeń wojennych).
Jest to niezwykła kronika dwóch wypraw wojennych Trajana przeciw Dakom
zawiera 2,5 tyś. wyrzeźbionych postaci.
Upamiętnia ona walki Trajana na
terenach dzisiejszej Rumunii, które doprowadziły do włączenia jej do Imperium
Rzymskiego. Podkolorowane marmury zachwycają
drobiazgowością szczegółów i realizmem scen.
Kolumnę wzniesiono z 19 kamiennych bębnów, w środku których wydrążono spiralne schody prowadzące na taras na szczycie. Między reliefami można zauważyć 46 małych okienek oświetlających, klatkę schodową. W podstawie kolumny umieszczona była szczerozłota urna z prochami cesarza. Pierwotnie na jej wierzchołku stał posąg tego cesarza, zmieniony w czasach nowożytnych na rzeźbę
św. Pawła.
Kolumnę wzniesiono z 19 kamiennych bębnów, w środku których wydrążono spiralne schody prowadzące na taras na szczycie. Między reliefami można zauważyć 46 małych okienek oświetlających, klatkę schodową. W podstawie kolumny umieszczona była szczerozłota urna z prochami cesarza. Pierwotnie na jej wierzchołku stał posąg tego cesarza, zmieniony w czasach nowożytnych na rzeźbę
św. Pawła.
Kolumna
Marka Aureliusza
została ustawiona
na Polu Marsowym
w starożytnym
Rzymie
Płaskorzeźby
wykonane na tej kolumnie są głębsze (do cięcia kamienia użyto świdra), postacie
są wyższe i spiętrzone, co miało wywołać wrażenie wieloplanowości (scena
przedstawiająca prowadzenie jeńców). W scenach nie pokazano pejzażu.
Podsumowując
architekturę rzymską należy podkreślić mistrzostwo, jakie osiągnęli
w stosowaniu łuku, kopuły. Rzymianie budowali z kamieni miękkich, niewielkich, a z upływem czasu również z cegły, znali cement otrzymywany z pyłu wulkanicznego, umieli sporządzać zaprawę murarską. Wynalezienie i zastosowanie łuku – arkady (łuku na filarach), sklepienia i jego specyficznej formy – kopuły, miało ogromne znaczenie dla rozwoju architektury, a rzymskie osiągnięcia techniki budowlanej były i są odtąd stosowane w całej architekturze europejskiej.
w stosowaniu łuku, kopuły. Rzymianie budowali z kamieni miękkich, niewielkich, a z upływem czasu również z cegły, znali cement otrzymywany z pyłu wulkanicznego, umieli sporządzać zaprawę murarską. Wynalezienie i zastosowanie łuku – arkady (łuku na filarach), sklepienia i jego specyficznej formy – kopuły, miało ogromne znaczenie dla rozwoju architektury, a rzymskie osiągnięcia techniki budowlanej były i są odtąd stosowane w całej architekturze europejskiej.
Przed ponad dwoma tysiącami lat zdobycie tych umiejętności
było wielkim odkryciem.
essa
OdpowiedzUsuńciul wsm dalo
OdpowiedzUsuń