Ekspresjonizm
· To
żywioł uczyć – niekiedy hamowanych, często jednak nieopanowanych i gwałtownych,
związany z żywym, dojmującym odczuciem świata.
· Termin
pochodzi z języka łacińskiego – expressio i oznacza wyraz, wyrażenie.
· Słowem
„ekspresyjny” określamy zjawiska o wyjątkowej sile działania
· Stworzony
w Niemczech (główne centra to Drezno, Berlin
i Monachium), rozwijał się w krajach północnej Europy, w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Brazylii, miał też przedstawicieli wśród międzynarodowej awangardy Paryża.
i Monachium), rozwijał się w krajach północnej Europy, w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Brazylii, miał też przedstawicieli wśród międzynarodowej awangardy Paryża.
· Rozwinął
się w pierwszym 30 – leciu XX wieku, ale korzeniami sięga
do eksperymentów artystycznych wielkich twórców schyłku XIX wieku, takich jak Vincent van Gogh, Edward Munch, James Ensora oraz Paul Gauguin, których można określić jako prekursorów ekspresjonizmu.
do eksperymentów artystycznych wielkich twórców schyłku XIX wieku, takich jak Vincent van Gogh, Edward Munch, James Ensora oraz Paul Gauguin, których można określić jako prekursorów ekspresjonizmu.
· Artyści
tworzących w jego ramach byli skupieni w ugrupowaniach artystycznych Die Brücke
oraz Der blaue Reiter (błękitny jeździec)
· Tendencje
ekspresjonistyczne pojawiają się wcześniej w epoce średniowiecza, baraku,
romantyzmu.
· Pojawia
się w okresach szczególnego zamętu, zagrożeń albo u artystów nadwrażliwych,
boleśnie reagujących na najgorsze rzeczywistości.
· Artyści
chcieli wpłynąć na rzeczywistość społeczną przez szokowanie. Chcieli przemówić
do widzów za pośrednictwem obrazów. Przerażała
ich pustka i jałowość ducha współczesności
ich pustka i jałowość ducha współczesności
· Dzieła
powstawały pod wpływem kryzysu wartości z początku XX wieku, związanego z
zachodzącymi wówczas przemianami społeczno – technicznymi i rodzącym się
konsumpcyjnym stylem życia.
Technika:
·
Kolor stosowany w silnych wręcz
abstrakcyjnych kontrastach, w celu spotęgowaniu siły wyrazu i ekspresji
·
Żywa, niedbała faktura
·
Nakładanie farby na płótno w jej
konsystencji pasty, utrwalający bieg narzędzia – pędzla, tuby, szpachli
·
Często silne uwypuklanie rysunku
okręcającego formy na obrazie
·
Deformacje w kierunku brzydoty, pogłębia
wyraz psychiczny modela.
·
Zastosowano łamaną, grubą kreską
Cechy:
· Silne
eksponowanie swojego losu
· Mistyka
· Inspiracja
sztuką afrykańską, ludową
· Nawiązywanie
do społeczeństw pierwotnych i sztuki dziecięcej
· Spontaniczne
i subiektywne wyrażanie przeżyć wewnętrznych
· Celowe
deformowanie rzeczywistości poprzez groteskę i karykaturę
· Ogromne
zróżnicowanie problematyki
· Wyrażenie
przeżyć przerażających, przykrych i smutnych
· Charakter
symboliczny – symbole skojarzeniowe
· Przerysowanie
rzeczywistości
· Odrzucali
naturalizm i realizm
· Fascynowała
ich podświadomość, alogiczność, improwizacja, niejasność i hermetyczność
Edvard
Munch (1863 – 1944) - norweski malarz. Studiował w Oslo,
był dwukrotnie w Paryżu, osiadł na trzy lata w Berlinie. Wpływ Muncha na ekspresjonizm dwudziestego wieku, zawłaszcza niemiecki, był ogromny.
W 1892r. w Berlinie jego wystawa wywołała powszechne zgorszenie,
ale młodzi artyści niemieccy odkryli w niej ducha bliskiemu narodowemu nurtowi sztuki niemieckiej (od gotyckich katedr i krucyfiksów, poprzez Grunwalda, Durera, i mistycyzujące upodobania romantyków). Był malarzem i równie świetnym grafikiem (litografia, drzeworyt, akwaforta). Twórczość bardzo jego był spójna, jednorodna
był dwukrotnie w Paryżu, osiadł na trzy lata w Berlinie. Wpływ Muncha na ekspresjonizm dwudziestego wieku, zawłaszcza niemiecki, był ogromny.
W 1892r. w Berlinie jego wystawa wywołała powszechne zgorszenie,
ale młodzi artyści niemieccy odkryli w niej ducha bliskiemu narodowemu nurtowi sztuki niemieckiej (od gotyckich katedr i krucyfiksów, poprzez Grunwalda, Durera, i mistycyzujące upodobania romantyków). Był malarzem i równie świetnym grafikiem (litografia, drzeworyt, akwaforta). Twórczość bardzo jego był spójna, jednorodna
Obraz:
Fryz życia, Pocałunek,
Dziewczęta na moście, Madonna, Chore dziecko, U łoża śmierci, Krzyk.
Oskar
Kokoschka (1886 – 1980) - Austriacki malarz, poeta i
grafik.
Jego bardzo indywidualny styl cechuje się dramatyzmem, żywymi kolorami
i bogata fakturą. Tematy, których podejmował w swoich pracach, to portrety, pejzaże oraz kompozycje figuralne o antywojennej i antyhitlerowskiej wymowie.
Jego bardzo indywidualny styl cechuje się dramatyzmem, żywymi kolorami
i bogata fakturą. Tematy, których podejmował w swoich pracach, to portrety, pejzaże oraz kompozycje figuralne o antywojennej i antyhitlerowskiej wymowie.
Obrazy:
Huragan, Emigranci, Przyjaciele,
Lyon, Jeruzalem, Alicja w krainie czarów
Emil
Nolde (1886 – 1980) - artysta, który należał do grupy
Die Brücke. Malował obrazy tragiczne w wyrazie, często o tematyce religijnej, bardzo
zniekształcał i upraszczał postacie. Stosował kontrastową paletę barw.
Sztuką jego jest bardzo trudna i wymaga odbiorcy dojrzałego. Jego obrazy należą do najbardziej drastycznych w historii ekspresjonizmu
Sztuką jego jest bardzo trudna i wymaga odbiorcy dojrzałego. Jego obrazy należą do najbardziej drastycznych w historii ekspresjonizmu
Obrazy:
Przed wschodem słońca, Wiosna w pokoju,
Żniwa, Ostatnia wieczerza, Zielone światki, Tancerski wśród świec, Diabeł i
uczony.
Ernst
Ludwig Kirchner (1880 – 1938) - Odkrył dla
ekspresjonizmu sztukę oceaniczną i murzyńską. Uprawiał malarstwo, grafikę i rzeźbę.
Obrazy: Scena uliczna w Berlinie, Pięć kobiet na ulicy, Księżyc wschodzący nad Staffelalp, Pasterz z kozami rankiem.
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń