Lilia – jest jednym z najbardziej
wieloznacznych kwiatowych symboli. W
innych kulturach niż w religii Chrześcijańskiej ze względu na swój falliczny
słupek i zapach kojarzona jest z płodnością i miłością cielesną. Symbolizowała
płodność bogini Wielkiej Matki, a w tradycji alchemicznej utożsamiana jest z
zasadą żeńską.
lilia heraldyczna |
Lilia najpopularniejsza roślina ogrodowa starożytności, miała – jak wierzyli
Grecy powstać z mleka Hery[1]. Niemniej z płodnością
łączono ją nie tylko w Grecji, ale także w Egipcie i innych krajach Bliskiego
Wschodu, gdzie stanowi popularny motyw dekoracyjny. W Bizancjum lilia
symbolizowała pomyślność i władzę monarszą. Te powiązania – a nie skojarzenia z
czystością zadecydowały też o wyborze kwiatu lilii, jako godła Francji.
Lilia heraldyczna (fleur-de-lis) – godło królów francuskich,
symbolizowała czystość, ale także płodność i pierwiastek męski. Jest to motyw
dekoracyjny o kształcie trójpłatkowego kwiatu lilii, skomponowanego na zasadzie
ścisłej symetrii, o płatkach związanych u dołu listewką i trójkątnum zwykle
zakończeniem zamiast łodygi. Była powszechnie stosowanym motywem dekoracyjnym
we francuskim przemyśle artystycznym.
Lilia w sztuce Chrześcijańskiej
Atrybut świętych: Maria Panna Dziewica, św. Józef,
rodzice Marii. W scenie Zwiastowania archanioł Gabriel przedstawiony jest
często z białą lilią w ręku. Lilia jest też symbolem dziewic. Święci: Alojzy Gonzaga, Józef z Nazaretu, Katarzyna ze Sieny, Kazimierz, Klara z Asyżu, Maria Goretii, Wirgiliusz z Salzburga.
W tradycji
chrześcijańskiej ucieleśnia pobożność, czystość i niewinność. Biała lilia
stanowi częsty motyw w sztuce chrześcijańskiej, zyskała w XIX w. miano lilii
Madonny w następstwie skojarzeń łączących ją z dziewictwem Marii Panny.
Jednakże
biała lilia może występować niekiedy w przeciwnym znaczeniu, jako zapowiedź
śmierci czy symbol pogrzebowy.
Przykłady:
-Mistrz
Zwiastowania z Aix, „Zwiastowanie”, 1442-45, Kościół Ste Marie-Madeleine
Aix-en-Provence.
-Antonello de Mesina, „Maria czytająca”, przed 1457 – lilie widoczne w zakładanej przez dwa anioły koronie.
-Melchior Broederlam, „Zwiastowanie i Nawiedzenie”, 1394-99, Tempera na desce. – lila widoczna w scenie Zwiastowania, po między Archaniołem Gabrielem a Matką Boską w złotym dzbanku.
-Mistrz z Arras, „Zwiastowanie”, początek XV w, Tkanina wełniana – lilia w ozdobnym porcelanowym dzbanku, również pomiędzy Archaniołem Gabrielem a Matką Boską.
-Antonello de Mesina, „Maria czytająca”, przed 1457 – lilie widoczne w zakładanej przez dwa anioły koronie.
-Melchior Broederlam, „Zwiastowanie i Nawiedzenie”, 1394-99, Tempera na desce. – lila widoczna w scenie Zwiastowania, po między Archaniołem Gabrielem a Matką Boską w złotym dzbanku.
-Mistrz z Arras, „Zwiastowanie”, początek XV w, Tkanina wełniana – lilia w ozdobnym porcelanowym dzbanku, również pomiędzy Archaniołem Gabrielem a Matką Boską.
Melchior Broederlam, „Zwiastowanie i Nawiedzenie” |
[1] Hera
(Junona) – córka Kronosa i Rei, siostra i małżonka Zeusa, patronka małżeństw i
wierności małżeńskiej, uporczywie zdradzana przez męża; oprócz lilii atrybutami
Hery są: berło, diadem, welon, krowa, paw, bocian, kukułka, nieśmiertelnik,
owoc granatu.
bardzo dobry komentarz dający dużo wiedzy w temacie
OdpowiedzUsuń