GWASZ, GUASZ – „nawodnienie” nieprzezroczysta farba wodna z
domieszką kredy lub bieli (od XIX w. biel ołowiowa lub cynkowa), nadającej
głównie właściwości kryjące, jako spoiwa używa się zazwyczaj gumy arabskiej. Po
wyschnięciu znacznie jaśnienie i daje
efekt zbliżony do pasteli.
Podłoże: papier barwny, biały, pergamin, kość słoniowa,
karton, tektura. Niezbyt cienki materiał i niezbyt wąski.
Zastosowanie: często do wydobycia świateł lub (zmieszany z
odpowiednimi akwarelami) do wprowadzenia poprawek autorskich w akwareli.
Pierwotnie wykorzystywano gwasze, w połączeniu
z akwarelami, do zdobienia średniowiecznych manuskryptów. Nie używano
jednak wówczas tej nazwy. Dzisiejszego znaczenia „gwasz” nabrał dopiero
w połowie osiemnastego wieku. Wcześniej stanowił on określenie klejowych
podmalówek obrazów olejnych.
Gwasz łączy się z innymi technikami: akwarelami, pastelami, rysunkiem, kolażem, akrylami.
Gwasz łączy się z innymi technikami: akwarelami, pastelami, rysunkiem, kolażem, akrylami.
Zasięg: od średniowiecza w Europie, rozpowszechnił się w
XVII i XVIII w. w malarstwie
portretowym.
Mikołaj Konstanty Ciurlonis, Lśnienia I około 1906 1907 - symbolizm |
Vincent Van Gogh, Korytarz w przytułku, gwasz na różowym papierze, 1889 - postimpresjonizm. |
·
Henri Matisse, Smutek króla, 1952 - fowizm.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz