Charakteryzuje się tym, iż farba wciera się w miejsca wyżłobione lub wytrawione - drukują wiec linie i płaszczyzny, które w stosunku do powierzchni płyty są wklęsłe.
Dzielimy na:
Dzielimy na:
- Miedzioryt
- Miedzioryt punktowy
- Staloryt
- Suchoryt
- Mezzotinta
- Ceratoryt
- Kolograf
- Akwaforta
- Miękka akwaforta
- Akwatinta
- Sposób kredkowy
- Odprysk
- Fluoroforta
- Intaglio
PRZYGOTOWANIE PŁYTEK METALOWYCH
Płytę miedzianą lub cynkową przycina się na dany format.
Krawędzie blachy fazuje się ukośnie polnikiem – w celu uniknięcia przecinania
papieru i filcu podczas wykonywania odbitki pod prasą. Fazowany brzeg blachy
musi być wygładzony, aby nie dawał ciemnego tonu na rycinie. Większe ryski
usuwa się z płyty szlifując wodoodpornym papierem ściernym nr 150 – 600 wzdłuż
kresek, następnie pastą polerską (m.in. węgiel drzewny z wodą i oliwą), przy
użyciu kawałka filcu, zawsze w tym samym kierunku. Odtłuszczanie powierzchni płyty przeprowadza
się tylko w technikach trawionych. Po oczyszczeniu płyty ługuje się[1]
ją lub dokładnie przeciera się benzyną, a następnie octem lub też kredą
szlamowaną ze spirytusem i miąższem ziemniaka. Po tych zabiegach blachę zmywa
się wodą i wysusza nie dotykając jej powierzchni palcami. Teraz można już
pokryć ją werniksem lub napylać asfaltem.
PRZENOSZENIE RYSUNKU NA PŁYTĘ
Następnym procesem w przygotowaniu płyty jest powleczenie
jej cienką warstwą białej tempery lub gumą arabską czy miękkim lub twardym
werniksem akwafortowym. Płytkę kładziemy na kawałku tektury i dokładnie
obrysowujemy ołówkiem. W razie uzupełniania rysunku na płytce można jej kontur
łatwo uzgodnić z konturem rysunku na kalce przyklejonej do brzegu tekturki. Na
płytkę nakładamy kalkę z konturem rysunku, który przenosimy za Pomocą podłużnej
suchej kalki (bibułka przetarta chudą kredką sangwinową) i twardego dobrze
zaostrzonego ołówka. Uzyskany tak ślad konturu na płytce oprowadzamy lekko
cienką stalową igłą, a po zmyciu gruntu wcierany farbę drukarską w celu
dokładnego je uwidocznienia. Przystępując już do właściwego rytowania,
kładziemy płytkę na poduszce rytowniczej ze skóry wypełnionej piaskiem albo umocowujemy
ją na specjalnej kuli rytowniczej. Usytuowanie jej w ten sposób daje nam potem
możliwość obracania nią i pochylania, co bardzo ułatwia rytowanie. Do
rozpraszania światła się ekranu (blejtram z napiętą kalką techniczną).
Opracowany projekt (rysunek) ogląda się w lusterku odwrócony, co w znacznej
mierze ułatwia rytowanie. Posługujemy się też lubą umocowaną na ramieniu i
statywie przy wykonywaniu małych i precyzyjnych prac.
fajnie by było również podrzucić źródła
OdpowiedzUsuń24 yr old VP Accounting Luce Viollet, hailing from Dolbeau enjoys watching movies like Comanche Territory (Territorio comanche) and Do it yourself. Took a trip to Fernando de Noronha and Atol das Rocas Reserves and drives a Neon. jego wyjasnienie
OdpowiedzUsuń