została
wynaleziona przez Ludwika von Siegena (1609 -1680). Jednak dopiero pod koniec
XVIIIw. Osiągnęła szczyt rozwoju w Anglii i w Niemczech. Polega ona na
nasiekaniu płyty miedzianej odpowiednim narzędziem, tzw. Chwiejakiem, i na
opracowaniu rysunku przez gładzenie powierzchni chropowatej płyty stalowym
gładzikiem. Powstałe w procesie posiekania wiórki szorstkie zatrzymują wtartą
farbę drukarską, dając na odbitce najciemniejsze tony rysunku. Polerowane zaś
fragmenty rysunku pozwalają na wydobycie najsubtelniejszych szczegółów przy
uwzględnieniu przejść od aksamitnej czerni do najwyższych świateł.
Rozwijała się we Francji, a następnie w Anglii, gdzie stała się w XVIIIw. Sztuką
graficzną niemal narodową. We Francji odbija się kolorowe mezzotinty z wielu
płyt, w Anglii z jednej, którą się koloruje przez wcieranie farby małymi
tamponikami. Do wielkich mistrzów mezzotinty barwnej możemy zaliczyć Johna
Rafaela Smitha (1752 – 1812)
33 yrs old Community Outreach Specialist Kori Ruddiman, hailing from Noelville enjoys watching movies like "Sound of Fury, The" and Sewing. Took a trip to City of Potosí and drives a Ferrari 166 MM Barchetta. bezkonkurencyjny post
OdpowiedzUsuń