sobota, 19 stycznia 2013

Ołtarz na przestrzeni dziejów - elementy cz. II



·         OD OKRESU ROMAŃSKIEGO, OŁTARZ DZIELI SIĘ NA:
o   Ołtarz główny – umieszczany w prezbiterium
o   Ołtarze boczne – w kaplicach lub nawach bocznych.

·          Retabulum – w XI w., płaskorzeźbiona lub malowana nastawa ołtarzowa, ustawiana w tylniej część ołtarza na mensie lub osobnej podbudowie.
o    Chór, przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, zazwyczaj wydzielona od nawy głównej lekkim podwyższeniem, balustradą i tęczą; wyodrębniona także w bryle zewnętrznej.

·         Dla gotyku charakterystyczny był ołtarz szafiasty:
·         Początkowo w formie à tryptyku, później à pentaptyk.

o   Tryptyk – poliptyk składający się z trzech części: środkowej – nieruchomej i dwóch ruchomych zamykanych skrzydeł.  

o   Pentaptyk – poliptyk składający się z pięciu części: szafy środkowej, dwóch nieruchomych skrzydeł bocznych i dwóch skrzydeł ruchomych, zamykających część środkową.

o   Dyptyk   nastawa ołtarzowa, składa z dwóch ruchomych skrzydeł, podzielonych zwykle na części à kwatery.
o   Też ołtarzyki przenośne z kości słoniowej, zdobione po wewnętrznej stronie scenami ze Starego i Nowego Testamentu.
o   W gotyku forma została wzbogacona trójkątnymi szczytami lub filarami.

·         Nastawa łączyła się z mensą, najczęściej za pośrednictwie tzw. predelli i zamykała się ruchomymi skrzydłami pokrytymi po obu stronach malowidłami lub płaskorzeźbą.
o   Predella - (inaczej gradus), niska ścianka zwykle nieco krótsza niż długość mensy zdobionej malowidłem lub płaskorzeźbą, stanowi podstawę retabulum. Predella powstała i rozwinęła się w okresie gotyku w miarę rozwoju nastaw ołtarzowych. W Kościele rzymskokatolickim po Soborze trydenckim pośrodku predelli umieszczane było często tabernakulum.

·         Zwieńczenie – znajdowało się ponad retabulum.
·         Tabernakulum – rozwinęła się forma dekoracyjna.    

·         Ołtarze  przyścienne, architektoniczne – popularne w renesansie. Nastawia stanowiąca kilkukondygnacyjna kompozycja arch.-rzeźb. z obrazkiem lub rzeźbą w polu środkowym.
·         W baroku – cechowała bardzo bogata dekoracja rzeźb (np. zwieńczenia w formie glorii, jak w monstrancji.
o   Typ ołtarza baldachimowego.
·         Ołtarz w rokoku – miał bogate złocenia, formy ażurowe i układ kulisowy.
·         W ołtarzu klasycystycznym przeważały formy arch.
·         Współczesna liturgia zaleca ustawianie w formie mensy wolnostojącej wysuniętej w stronę nawy, zmniejszanie liczby ołtarzy bocznych i prostotę w ich zdobieniu.
·         Portatyl (ołtarzyk tablicowy) od VII w., małe przenośne ołtarze, głównie z metalu lub kości słoniowej.
o    Upowszechniły się za czasów Karola Wielkiego i posiadali je w swoich skarbach praktycznie wszyscy książęta.
o    Ołtarz taki zwykle nazywano "kamieniem świętym" i służył w czasie podróży do sprawowania liturgii mszalnej. W późniejszym okresie ołtarz ten zastąpił zestaw miniaturowych sprzętów mszalnych wykorzystywanych przez kapelanów wojskowych lub duchownych przynoszących sakrament chorych tzw. wiatyk.
o   Ołtarze tego typu składały się z niewielkiej, czworobocznej kamiennej płyty zaopatrzonej w uchwyty przydatne w podróży.
o   W X wieku portatyle wytwarzane były także z kryształu górskiego w metalowej oprawie, a także ze szkła szafirowego, drewna, macicy perłowej i podobnych materiałów.
o    Płyta ozdabiana była napisami, płaskorzeźbami, rysunkami wyrytymi w kamieniu lub kruszcowej oprawie. Zgodnie z regułami na portatyl powinien być wykonany z jednolitej bryły kamienia na tyle grubej, aby w środku znalazło się miejsce na relikwie, a na nim kielich i hostia, ale i puszka z komunikantami do konsekracji. Do wnętrza ołtarzyka prowadziło wyżłobienie do otworu symbolizującego grób sepulchrum, umieszczone pośrodku ołtarza, a zamykane płytą kamienną sigillum zamocowaną za pomocą poświęconego cementu.
o   Na płycie dodatkowo odciskana była lakowa pieczęć biskupia. Dodatkowo od spodu portatylu zamieszczano informacje o fundatorze, dacie konsekracji i imiona świętych, których relikwie umieszczono w ołtarzyku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz