środa, 26 lutego 2014

Mistrz reński, Czar miłosny, 1470 – 80

Ukazany jest tutaj wątek „mocy niewieściej”: - Weibermacht.
Ukazana jest tutaj idealna kobieta w wyobrażeniach średniowiecznych, podporządkowany jest, panującym wtedy religijnym kanonom.  Mianowicie kobieta powinna być chuda i wątła, ciało dziewczynki, niewielkie piersi (koniecznie okrągłe i symetryczne), szczupły i jednocześnie wydęty brzuch.Musiała mieć wydepilowane czoło, ogromne oczy, wydłużony nos i wąskie usta. Oczywiście musiała być jak najbledsza, eteryczna, najlepiej blond włosach.
Cała scena odbywa się w domu mieszczańskim. Młodzian uosabia męskie pożądanie, które jeszcze nie zostało zaspokojone, paw jest symbolem rozpusty i nieśmiertelności. Z racji swojego upierzenia paw jest symbolem dumy i pychy. Na obrazie znajdują się także zwierzęta, jako nieodłączny symbol czarownicy. Na kielichu stoi papuga, która symbolizuje nieczystość. Biały pies leżący przy nogach swojej pani,  przedstawia żądzę fizyczną, ale może także symbolizować chciwość. Wraz z przedmiotami umieszczonymi na bufecie jest odwołaniem do mocy zmysłów i do pokusy popełnieni występku. Władza zmysłów, grzeszna pokus. Zapałkami z pudełka dziewczyna rozpala płomień namiętności. krwawiące serce obrazuje czarodziejską władzę kobiety nad psychiką mężczyzny, jest kobietą – kusicielką. Obraz przestawia rytuały płodności, tradycyjnie obchodzone w okresie letniego przesilenia, w noc Kupały[1], krople wody, spadające z gąbki gaszą żar namiętności. 






W Europie w późnych wiekach średnich rozpowszechniła się wiara w sabaty krwiożerczych, czczących szatana czarownic, które czyniło zło za pomocą magii. Czarownice widziano zazwyczaj w kobietach starych (choć nie tylko i nie zawsze), chudych i brzydkich; niekiedy przydawano im żelazne nogi i zęby (zwłaszcza na wschodzie Europy). Posiadając umiejętność odprawiania czarów i zaklęć, potrafiły zamieniać się  w młode niewiasty, bądź też przybierać postać dowolnie wybranych zwierząt. Wizerunek wiedźmy ukształtował się na początku średniowiecza. Obraz wiedźmy noszącej czarny spiczasty kapelusz pochodzi z Irlandii; nasze rodzime czarownice nie dysponowały takim atrybutem, pozostając przy miotłach, ewentualnie czarnych kotach, sowach, nietoperzach i kretach. Oczywiście również nie może zabraknąć kociołka, w którym to wiedźmy gotowały tajemnicze eliksiry oraz swoje ofiary. Innymi ważnymi elementami niekoniecznie ubioru ale wyposażenia czarownic była kryształowa kula oraz księga czarów, rzadko różdżka. Kobieta pochodzenia szlacheckiego nigdy nie była obwiniana o uprawianie magii - oskarżano o to tylko proste kobiety miejskie i wiejskie. Wyrok wydawał wójt i siedmiu przysięgłych. Osoba, która oskarżała kogoś o czary i obiecywała dowieźć tego, w celu nie wywiązania się z obietnicy - wydawała na siebie wyrok.


[1] Noc Kupały (zwana też nocą kupalną, kupalnocką, kupałą) – słowiańskie święto związane z letnim przesileniem Słońca, obchodzone w czasie najkrótszej nocy w roku, co przypada około 21-22 czerwca. Święto ognia, wody, słońca i księżyca, urodzaju, płodności, radości i miłości, powszechnie obchodzone na obszarach zamieszkiwanych przez ludy słowiańskie, ale również w podobnym charakterze na obszarach zamieszkiwanych przez ludy bałtyckie, germańskie i celtyckie. Poza skakaniem przez ogień i szukaniem kwiatu paproci, w noc Kupały odprawiano również rozmaite wróżby, bardzo często związane z miłością, które miały pomóc poznać przyszłość. Wróżono ze zrywanych w całkowitym milczeniu kwiatów polnych i z wody w studniach.

3 komentarze:

  1. .Wszystko dzięki temu wspaniałemu człowiekowi, zwanemu dr Agbazarą, wspaniałemu czaru rzucającemu we mnie radość, pomagając mi przywrócić mego kochanka, który zerwał ze mną Cztery miesiące temu, ale teraz ze mną przy pomocy dr Agbazary, wielkiego zaklęcia miłosnego odlewnik. Wszystkim dzięki niemu możesz również skontaktować się z nim o pomoc, jeśli potrzebujesz go w czasach kłopotów poprzez: ( agbazara@gmail.com ) możesz również Whatsapp na ten numer +2348104102662

    OdpowiedzUsuń
  2. To naprawdę zadziałało i jestem dumny, mogąc o tym świadczyć. Widziałem post o tym, jak dama odzyskała swojego mężczyznę przez DR AJAYI. Pomógł jej odzyskać byłego męża. Moja żona rozwiodła się ze mną rok temu, żeby mieszkać z innym mężczyzną i próbowałem ją puścić, ale nie mogłem, więc staram się zrobić wiele rzeczy, aby ją odzyskać, a ona odmawia powrotu do mnie. Pewnego dnia odwiedziłem forum, aby uzyskać wskazówki, jak ją odzyskać i tam zobaczyłem kobietę zeznającą, jak DR AJAYI pomogła jej odzyskać mężczyznę po tym, jak został związany zaklęciem przez inną kobietę, a DR AJAYI był tym, który jej pomógł . Chociaż nigdy nie wierzyłem w pracę duchową, niechętnie go wypróbowałem, ponieważ byłem zdesperowany i skontaktowałem się z nim i wyjaśniłem mu swoje problemy, ku mojemu największemu zdziwieniu DR AJAY pomógł mi przywrócić moją kobietę po 2 dniach i teraz mój związek jest doskonały tak samo jak obiecał. Odzyskanie swojego byłego z powrotem na stałe zaklęcia nie tylko przywróci kogoś, kogo kochasz, ale także ponownie zjednoczy twoje uczucie kochanka, abyś był równie szczęśliwy z tą osobą. Moja kobieta traktuje mnie teraz jak króla i zawsze mówi, że mnie kocha. Jeśli przeżywasz trudności w swoim związku, DR AJAYI może pomóc rozwiązać problemy małżeńskie, SKONTAKTUJ SIĘ Z NIM PRZEZ E-MAIL: drajayi1990@gmail.com lub numer WhatsApp / Viber +2347084887094

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć, mam na imię Sally.  Mój narzeczony zerwał ze mną w zeszłym miesiącu. Było mi tak smutno, że całkowicie się zmieniłam, nie jadłam i z nikim nie rozmawiałam, dużo płakałam, byłam tak przygnębiona i zestresowana, że bałam się, że wyląduję w szpitalu z powodu całego stresu i depresji, aż pewnego dnia zaczęłam szukać w Internecie wskazówek, jak odzyskać ukochanego, ponieważ kocham go i bardzo mi na nim zależy, a ja po prostu chcę, żebyśmy byli razem jesteśmy parą i chcę, żebyśmy trwali wiecznie. Potem znalazłem potężnego rzucającego zaklęcia, zwanego LORD DAWN, jak  rozwiązał tak wiele problemów w relacjach i wyleczył tyle chorób. Następnie skontaktowałem się z nim na Whatsapp, LORD DAWN powiedział mi, że mój narzeczony wróci do mnie 24 godziny po tym, jak rzucił na niego urok, nigdy w to nie uwierzyłam, dopóki mój narzeczony nie zadzwonił do mnie i nie powiedział, że chce, żebyśmy wrócili i żyli razem szczęśliwie na zawsze, a teraz jesteśmy razem w pokoju i szczęściu, Am jestem teraz bardzo szczęśliwy, że LORD DAWN pomógł mi odzyskać moje finanse. Dziękuję bardzo LORD DAWN może również Ci pomóc, jeśli masz jakiekolwiek problemy w związku lub problemy chorobowe, skontaktuj się z nim na Whatsapp: +2349046229159
    E-mail:  dawnacuna314@gmail.com

    OdpowiedzUsuń