KOŚCIÓŁ
WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH W SZYDŁOWIE
Niestety nie jest znana dokładna data powstanie
kościoła, ponieważ całe archiwum miejsce spłonęło w XIX w., a parafialne
podczas II wojny światowej.
Najprawdopodobniej pochodzi on z przełomu XIV i XV w., a przebudowywany w XVI i
XVII w. Kościół p.w. Wszystkich Świętych jest najstarszym i
najcenniejszym zabytkiem Szydłowa[1].
Gotycki kościółek, położony na wzgórku poza obrębem murów miejskich. Mimo częściowej przebudowy zachował charakter gotycki. Zbudowany na miejscu wcześniejszego drewnianego kościoła bądź kaplicy, która stanowiła ośrodek kultu w przedkolacyjnym Szydłowie.
Jest to kościół o prostej budowie, zwartej formie architektonicznej typowej dla wiejskich kościołów parafialnych lub kościołów – kaplic związanych z siedzibami możnych tego okresu. Jest niewielkich rozmiarów, kamienny, jednonawowy orientowany z wyodrębnioną częścią prostokątnego prezbiterium, z którym sąsiaduje zakrystia.; a od zachodu nawa graniczy z kruchą. Na rogach widoczne są ukośne szkarpy. Zarówno nawa jak i nieco niższe od prezbiterium, kryte są dość stromym dachem dwuspadowym i gontem; natomiast zakrystię i kruchtę pokrywa dach pulpitowy, Otwory drzwiowe (główne – od zachodu; boczne od południa oraz wewnętrzne – pomiędzy prezbiterium a zakrystią).
We wnętrzu prezbiterium i nawę rozdziela ścian tęczowa z półkolistym łukiem. Ściany zarówno prezbiterium, jak i nowy pokrywają gotyckie tynki i polichromie figuralne. Dotąd historycy sztuki dzielą istniejące malowidła na dwie, niekiedy nawet trzy fazy chronologiczne i datują je kolejno na lata ok. 1370r., połowę XV wieku i drugą poł. XV w[2].
Po zniszczeniu przez upływ czasu i pożar albo w wyniku nastania nowej estetyki kolejnych epok zatynkowano gotyckie malowidła, pokrywając ściany nową dekoracją. Wtórnie tynki wyrównały charakterystyczne dla wieków średnich chropowate i falujące wyprawy ścian. Taki stan trwał do 1944r., kiedy to podczas pożaru, który strawił całą więźbę dachową, pod wpływem temperatury odwarstwiły się późniejsze tynki, ukazują gotyckie polichromie. Niestety, w sposób niefachowy usunięto wtedy większość wtórnych wypraw i nie zabezpieczono średniowiecznych dekoracji malarskich[3].
Gotycki kościółek, położony na wzgórku poza obrębem murów miejskich. Mimo częściowej przebudowy zachował charakter gotycki. Zbudowany na miejscu wcześniejszego drewnianego kościoła bądź kaplicy, która stanowiła ośrodek kultu w przedkolacyjnym Szydłowie.
Jest to kościół o prostej budowie, zwartej formie architektonicznej typowej dla wiejskich kościołów parafialnych lub kościołów – kaplic związanych z siedzibami możnych tego okresu. Jest niewielkich rozmiarów, kamienny, jednonawowy orientowany z wyodrębnioną częścią prostokątnego prezbiterium, z którym sąsiaduje zakrystia.; a od zachodu nawa graniczy z kruchą. Na rogach widoczne są ukośne szkarpy. Zarówno nawa jak i nieco niższe od prezbiterium, kryte są dość stromym dachem dwuspadowym i gontem; natomiast zakrystię i kruchtę pokrywa dach pulpitowy, Otwory drzwiowe (główne – od zachodu; boczne od południa oraz wewnętrzne – pomiędzy prezbiterium a zakrystią).
We wnętrzu prezbiterium i nawę rozdziela ścian tęczowa z półkolistym łukiem. Ściany zarówno prezbiterium, jak i nowy pokrywają gotyckie tynki i polichromie figuralne. Dotąd historycy sztuki dzielą istniejące malowidła na dwie, niekiedy nawet trzy fazy chronologiczne i datują je kolejno na lata ok. 1370r., połowę XV wieku i drugą poł. XV w[2].
Po zniszczeniu przez upływ czasu i pożar albo w wyniku nastania nowej estetyki kolejnych epok zatynkowano gotyckie malowidła, pokrywając ściany nową dekoracją. Wtórnie tynki wyrównały charakterystyczne dla wieków średnich chropowate i falujące wyprawy ścian. Taki stan trwał do 1944r., kiedy to podczas pożaru, który strawił całą więźbę dachową, pod wpływem temperatury odwarstwiły się późniejsze tynki, ukazują gotyckie polichromie. Niestety, w sposób niefachowy usunięto wtedy większość wtórnych wypraw i nie zabezpieczono średniowiecznych dekoracji malarskich[3].
Dekoracje malarskie ścian umieszczone są w poziomo
biegnących sterach. Z ok. 1370r. pochodzą malowidła w dolnej części ścian –
poniżej posadzki. W glifach okiennych umieszono gotyckie ornamenty. W
prezbiterium ukazano fryzy z dwoma cyklami.
Na dole południowej ściany prezbiterium umieszczony
został fryz „Siedmiu Radości Najświętszej Maryi Panny”. Kwatery ze scenami
ukazującymi się kolejno: Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie, Boże
Narodzenie, Pokłon Trzech Króli, Ofiarowanie Pana Jezusa w Świątyni,
Zmartwychwstanie Pana Jezusa, Wniebowstąpienie Pana Jezusa, Zaśnięcie
Najświętszej Maryi Panny[4].
Natomiast na ścianie północnej przedstawiono cykl
Siedmiu Grzechów Głównych. Pary postaci siedzące na zwierzętach – symbolizujące
poszczególne występki, zmierzają w stronę paszczy Lewiatana. Niestety stan
zachowania malowideł przed konserwacją, nawet po zakończeniu prac, uniemożliwia
identyfikacje poszczególnych grzechów. Czytelne są jedynie pycha oraz nieczystość.
W górnej części ścian prezbiterium, datowany na
poł. XV wieku, umieszczono Cykl Pasyjny – czyli sceny związane z Męką, Śmiercią
i Zmartwychwstaniem Chrystusa. Są to tzw. „malowidła czerwonotłowe”, wykonane
najprawdopodobniej przez warsztat malarzy czeskich. W dwóch poziomach pasach,
podzielonych jeszcze kwatery widnieją kolejno: Wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy,
Ostatnia Wieczerza, Modlitwa Pana Jezusa w Ogrójcu, Pojmanie Pana Jezusa, Pan
Jezusa przed Annaszem, Pan Jezus przed Kajfaszem, Pan Jezusa przed Piłatem,
Biczowanie Pana Jezusa, Cieniem ukoronowanie Pana Jezusa, Naigrywanie[5].
Na ścianie wschodniej widnieje: Opłakiwanie Jezusa,
Złożenie Pana Jezusa do grodu, Zmartwychwstanie Pana Jezusa, Wniebowstąpienie
Pana Jezusa.
W nawie świątyni polichromie pokrywają ściany
północną, tęczową i część zachodniej oraz łuk tęczowy. Na ścianie północnej
odczytano dotąd jedynie fragment XV – wiecznego przedstawienia Sądu
Ostatecznego, również należące do typu „malowideł czerwono barwnych”. W
centralnej części tej monumentalnej malarskiej sceny widnieje Chrystus w
mandorli w otoczeniu Maryi, apostołów o świętych. Aniołowie grając na trąbach
ogłaszają nadejście Sądu Ostatecznego.
Łuk tęczowy zdobią cztery medaliony z wizerunkami
najprawdopodobniej proroków oraz dekoracyjna rozeta.
Na wszystkich ścianach świątyni zachowało się 12 zacheuszków (krzyż w kole) – miejsca konsekracji kościoła.
Na wszystkich ścianach świątyni zachowało się 12 zacheuszków (krzyż w kole) – miejsca konsekracji kościoła.
Posiada prostokątną nawę, prezbiterium krótsze i
węższe, przy którym dobudowano później zakrystię. Również późniejszy jest
przedsionek przy nawie od zachodniej strony. Na ścianach prezbiterium wyryte w
tynku daty i nazwiska - być może robotników zatrudnionych przy odbudowie
zniszczonego w tym czasie pożarem kościoła: np.: Frater Matias 1565. Dach
gontowy, okna ostrołukowe w ciosanych gotyckich oprawach.
W kościele znajdują się trzy portale: od południa
do nawy - ciosowy, ostrołukowy, profilowany; od zachodu - kamienny,
ostrołukowy, z profilowaną arkadą; z prezbiterium do zakrystii - ciosowy,
ostrołukowy, z późniejszym stiukowym gzymsem.
Wewnątrz znajdują się pozostałości gotyckiej
polichromii, dzieło czeskich mistrzów z ok. 1370 roku[6].
Schowane pod tynkami przez długie wieki, ujrzały światło dzienne po pożarze pod
koniec II wojny. Freski w prezbiterium i na ścianach świątyni
przedstawiają sceny o ostatnich dni ziemskiego życia Jezusa (od wjazdy Jezusa
do Jerozolimy w Niedzielę Palmową do Wniebowstąpienia), oraz dwa piękne
cykle : Siedem Radości Maryi i Siedem Grzechów Głównych, gdzie każdy
grzech wyobrażony jest przez inne zwierzę, na którym grzesznicy wjeżdżają do
piekła.
Kościół był odnawiany w połowie XVI
w. Zniszczony pożarami w roku 1630 i 1742. W 1836 roku został odnowiony i
otynkowany wewnątrz.
Kościół został spalony w 1944
r. w czasie II wojny światowej w wyniku działań Armii Czerwonej. Po wojnie
został odbudowany. Odkryto wtedy, pod warstwami tynku, niezwykle piękną
polichromię gotycką , wg najnowszych badań, z roku 1370.
Obecnie prowadzone są
prace konserwatorskie przy odnawianiu gotyckiej polichromii wnętrza[7].
[1] Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich,
red. B. Chlebowski, Warszawa 1892, t. XII, s.96.
[2] J. Domasłowski, A.
Karłowska-Kamzowa, M. Kornecki, Gotyckie
malarstwo ścienne w Polsce, Poznań 1984, s. 209.
[3] W. Krassowski, Dzieje
budownictwa i architektury na ziemiach polskich, Warszawa 1990, t. 2, 56.
[4] K. Polit, Malowidła
ścienne w kościele Wszystkich Świętych w Szydłowie, Kraków 1959, s. 1.
[5] Katalog zabytków sztuki w
Polsce, red. B. Wolff i Z. Łoziński, Warszawa 1959, t. III, s.76 -77.
[6] J. Domasłowski, A.
Karłowska-Kamzowa, M. Kornecki, op.cit.,s.
209.
[7] C. Jędrzejewski, op.cit,
s.413 – 414.
42 yr old Developer II Inez Ruddiman, hailing from Oromocto enjoys watching movies like Death at a Funeral and Scouting. Took a trip to Cidade Velha and drives a F150. Strona WWW
OdpowiedzUsuń